Saturday, 12 July 2014

PENGALAMANKU BERGELAR SEORANG GURU DI SMK SERI SETIA

Saya mendapat Diploma Pendidikan dari Kolej swasta ( jumlah yuran RM 7 500 ). Saya sudah minta maktab perguruan sebanyak 2 kali tapi tidak ada rezeki di sana. Saya belajar semasa cuti sekolah. Syukur rezeki saya tidak putus selama saya sambung belajar saya menjadi guru sandaran tidak terlatih di sekolah saya sekarang ( dari 2000 - 2003 ) kalau tak mana saya nak cari duit untuk bayar yuran pengajian. Terima kasih banyak - banyak kepada pihak sekolah. Saya dan rakan - rakan banyak didedahkan pada teori pembelajaran. Bila graduate jadilah saya guru yang mengajar pelajar dengan kaedah berpusatkan guru.
 ( guru bercakap dengan papan hitam - ha..ha.. istilah saya dan rakan saya semasa bergelar pelajar ). Cukuplah explain contoh dalam buku dan beberapa contoh dari buku kerja lepas tu pelajar buat latihan berkaitan dengan tajuk dan saya akan pergi meja ke meja menghulurkan bantuan kepada pelajar yang memerlukan pertolongan - giliran saya pulak bercakap dengan papan hitam).
Pada tahun 2010 sekolah kami berminat untuk menyertai TRUST SCHOOL PROGRAMME dan sesi pemilihan pun berlangsung. Akhirnya sekolah kami terpilih menjadi sekolah perintis menyertai TRUST SCHOOL PROGRAMME bersama 4 buah sekolah lain untuk zon Sarawak iaitu SK Tabuan, SK Empila, SK Combined dan SM Sains Kuching. ( dr 2011 - 2015 ). Kami dibimbing oleh Teacher Learning Advisor(TLA )  iaitu Mdm Angela, Mr Karl dan Mr Andrew Watson dengan memberi CPD kepada kami apa itu"learning objective, success criteria, physical and emotional environment, cooperative learning, collaborative learning, peer and self assessment, differentiation, questioning technique and feedback". Tahun 2011 hanya melibatkan 18 guru dipilih sebagai Pioneer Teacher saya tak terpilih. Kalau nampak mereka saya mengelak coz saya tak fasih berbahasa inggeris. hi...hi..( berbelit rasa lidah bila nak berbicara.....).
Pada tahun 2012 semua guru diobserve oleh TLA. Saya dapat idea daripada anak saya bagaimana nak membuat p&p berpusatkan murid ( sebab dia bersekolah di SK Tabuan - Sekolah Amanah jugak ). Kami diberi markah dan feedback oleh mereka bersama pihak SLT sekolah. Saya antara guru yang mendapat markah yang baik dan saya dipujuk oleh mdm Angela untuk menjadi Advisory Teacher ( AT ). Pada mulanya saya menolak sebab takut apa orang kata dan kurang keyakinan diri. Saya bertanya kepada rakan guru serta staf sokongan sekolah serta keluarga saya patut tak saya jadi AT. Saya mengucapkan berbanyak - banyak terima kasih kepada keluarga saya iaitu bapa saya, suami saya serta 2 orang anak saya dan  2 orang sahabat saya ini ( Pn Zubaidah - siap bagi buku motivasi untuk saya baca dan Cikgu Haili memberi nasihat yang bernas kepada saya supaya menerima menjadi AT - sempat dia bergurau dengan saya mana tau nanti awak pula yang akan pergi ke negeri orang putih lihat cara p&p di sana dijalankan ). Selepas saya menerima menjadi AT ramai lagi rakan guru yang memberi sokongan secara langsung dan tidak langsung. Terima kasih semua....
Sejujurnya saya merasa ada kepuasan menjadi guru bila mempraktikkan P & P berpusatkan pelajar. Pelajar tidak lagi duduk diam dan mereka aktif melibatkan diri dalam aktiviti P & P. Yang penting tiada lagi pelajar tidur masa saya  maklumlah subjek math subjek yang dibenci oleh ramai orang. Semua pelajar diberi layanan sama rata tidak peduli mereka pandai @ tidak - kami menggunakan differentiation dan setiap pelajar diberi peranan masing - masing. Bermula tahun lepas saya meminta pelajar yang mengajar di depan ( bagi tajuk dan mereka kena present tajuk tersebut - hanya dilakukan untuk kelas 5 Sains ). Saya bangga dengan mereka malah ada antara mereka  yang dulunya diam dan tidak pernah bercakap kat depan tapi bila buat aktiviti macam ni mereka yang boleh memberi penerangan yang jelas kepada rakan mereka.
Sekiranya ada yang berminat mengetahui bagaimana P & P berpusatkan murid dijalankan sila explore sendiri apa itu learning objective, success criteria, physical and emotional environment, cooperative learning, collaborative learning, peer and self assessment, differentiation, questioning technique and feedback" dan boleh rujuk KAAGAN STRUCTURE FOR COOPERATIVE LEARNING AND COLLABORATIVE LEARNING.
Mdm Angela memantau saya  ketika saya Model Lesson untuk kelas 4A 2014. 

Pelajar 4A 2014 memberi komen pada hasil kerja rakan mereka. ( peer - assessment ).

Pelajar 1H 2014 mengukur jubin menggunakan pita pengukur
* Pelajar 1H merupakan pelajar Student Support Unit ( SSU )- pelajar yang belum menguasai 3M. 

Pelajar 4D 2014 menggunakan mini white board untuk menulis jawapan semasa
bermain game board powerpoint untuk matematik
 ( yang dikenali sebagai I - Pad oleh pelajar )

Saya bersama Pn Kamariah ( Ketua AT ) berbincang bersama Mr Karl pada 2013
* Mr Karl sudah berpindah ke negeri Johor ( mengurus Sekolah Amanah di Johor )

CPD yang wajib dihadiri oleh semua guru 

Gambar kenangan bersama TLA dan semua AT Cohort 1 Mei 2012
bagi zon Sarawak di SK Combined

No comments:

Post a Comment